43. שביל ישראל.
מפורה לדבירה מקטע ארבעים ושלושה מצפון לדרום.
מרחק – 15 קילומטרים.
נקודת ההתחלה חניון שמורת פורה.
נקודת הסיום – דבירה.
הפרשי גבהים– 175+ 71- מטרים.
איש המסתורין – סבא של מפקד חיל הים. קומוניסט מרקסיסט. תושב מרחביה. מנהיג השומר הצעיר.
שיר עברי – גן השקמים. אריק סיני. מילים: יצחק זראי. לחן: יוחנן זראי.
נקודות עניין – נחל שקמה, רכבת, דביר, בית קמה.
מחניון שמורת פורה צועדים דרומה במקביל לכביש 40. חוצים את ערוץ נחל שקמה, מול תחנת הדלק “פז השקמה”, שבצידו השני של הכביש. ריבוי עצי השקמה לאורך הנחל, בעיקר בחלק הקרוב לים זיכה את הנחל בשמו. עצי שקמה בישראל הם נטע אדם צומחים בעיקר במישור החוף ובשפלה. מקור עץ השקמה, כמו התאנה הוא סוג של פיקוס. כד להתרבות באופן טבעי זקוק העץ למאביק, שאיננו בארץ. פרי השיקמים לא טעים אבל מאד מזין ועשוי לספק מזון רב לאדם ולבהמה בתקופת רעב. השקמה הובאה לראשונה ארצה בידי אדם לפני אלפי שנים. העץ ניטע בארץ בעיקר לצורך צל וחומר גלם לנגרות ובניה. עמוס הנביא היה בולס שקמים (עמוס ז, יד). יש האומרים כי פעולת הבליסה היא חיתוך פצע קטן בפרי כדי שיבשיל. השקמה מגיעה לגיל מופלג. עצי ענק צומחים בנתניה, תל אביב וחולון, שאמצה את השקמה לסמל העיר.

ממשיכים בדרך דרומה אל קיבוץ בית קמה. הקיבוץ נוסד ב1949 ונקרא על שם שדות הקמה הרחבים סביבו. חברת “קמהדע”, היא חברת ביו-פרמצבטיקה פועלת בקיבוץ, שמארח גם את בית הספר האזורי “ניצני הנגב”. בעשורים האחרונים, הופרט, התחדש הורחב ומרבית תושביו אינם חברי הקיבוץ.
בדרך מזרחה אל מעבר מסילת הרכבת, חוצים מטע חוחובה. את החוחובה מגדלים בעיקר כדי להפיק את השמן מזרעיה. השמן מתייחד בכך שהוא דומה לשומן העור, תכונה המועילה לשימוש קוסמטי. הצמחים הראשונים הובאו לישראל למכון לחקר הנגב ב-1961 ולאחר מאמצי מחקר שארכו כ-25 שנים, פותחו זנים המתאימים לארץ. מטעי החוחובה מושקים במים מושבים (מטוהרים). ישראל מייצרת 40% משמן החוחובה בעולם.
עוברים מעל למסילת הרכבת לבאר שבע, לצידה המזרחי ובחזרה לערוץ נחל שקמה בו נפנה דרומה לאורך המסילה. מסילת הרכבת לבאר שבע או “מסילת הדרום” הינה מסילה היסטורית שנבנתה בתקופת המנדט הבריטי ומחברת את באר שבע עם אזור המרכז והצפון. מסילה אחרת מחברת את באר שבע לאשקלון ולחוף. המסילה, נוכחת ומורגשת בנוף. רכבות נוסעים ומשא, פוספטים ואשפה דוהרות עליה באינטנסיביות. מבאר שבע מתפצלת הרכבת לכיוון רמת חובב ולכיוון דימונה בואכה מישור רותם ומפעלי צין.

משרד התחבורה מקדם תוכניות להקמת מסילת רכבת מהירה בין תל אביב לבאר שבע, שתאפשר הגעה תוך 40 דקות, במהירות של עד 160 קמ”ש. שביל ישראל מגיע לאילת. הרכבת לא.
צועדים דרומה ולאחר שלושה קילומטרים, סמוך למחלף דביר, פונים עם ערוץ הנחל לכיוון מזרח.
כביש 325 המחבר בין צמת דבירה לבין צומת להב, מקביל אלינו מדרום.
צועדים במעלה נחל שקמה, לכיוון מזרח בואכה קיבוץ דבירה. דבירה או דביר?
ה”דביר” הוא קודש הקודשים, החדר הפנימי בהיכל שבבית מקדש. ב”דביר” עמד הארון, שבתוכו לוחות הברית. קירות החדר צופו בזהב. רק ביום הכיפורים הורשה הכהן הגדול בלבד להיכנס לקודש הקודשים, על מנת להקטיר קטורת. וְנָתַן אֶת הַקְּטֹרֶת עַל הָאֵשׁ לִפְנֵי ה’ וְכִסָּה עֲנַן הַקְּטֹרֶת אֶת הַכַּפֹּרֶת אֲשֶׁר עַל הָעֵדוּת וְלֹא יָמוּת. ספר ויקרא, פרק ט”ז, פסוק י”ג.
קיבוץ דביר מתנועת השומר הצעיר, הוקם ב-1951 על ידי עולים מהונגריה, ובהמשך ומדרום-אמריקה.

תל דביר המקראי, נמצא בכלל על דרך האבות ליד היישוב עתניאל בדרום הר חברון. ועדת השמות העניקה את השם “דבירה”, לקיבוץ כדי לבדלו מ”דביר”. תושבי הקיבוץ והעם מעדיפים ואומרים “דביר”.
בשנות החמישים של המאה העשרים, התיישבו באזור קיבוצים של תנועת השומר הצעיר. שובל, בית קמה, להב, דביר, שומריה. המוסדות המיישבים, פעלו לאור שיקולים פוליטיים ו”חילקו”, את “גושי” ההתיישבות בין תנועות קיבוצים ומושבים, שיוצגו על ידי מפלגות. השומר הצעיר זוהה עם מפלגת פועלים מאוחדת היא מפ”ם.
מַפָּ”ם הייתה מפלגה ציונית סוציאליסטית ישראלית, אשר הוקמה בינואר 1948 כאיחוד בין “מפלגת פועלים השומר הצעיר” ובין “התנועה לאחדות העבודה פועלי ציון”. מאיר יערי ממרחביה ויעקב חזן ממשמר העמק, היו מנהיגי המפלגה ומתווי דרכה במשך מרבית שנותיה. במחצית הראשונה של שנות ה-1950 נקטה מפ”ם בגישה פרו-סובייטית ועד 1955 הייתה מפלגת אופוזיציה.
ממשיכים בערוץ נחל שקמה, עוברים את הקיבוץ לצידו המזרחי ומגיעים לחניון קק”ל. זו נקודת סיום המקטע.
צעד צילם וכתב – אחאב בקר
© כל הזכויות שמורות.









