63. שביל ישראל.
מעין זיק לנחל חווה מקטע שישים ושניים מצפון לדרום.
מרחק – 13 קילומטרים. כולל ביקור במאגורת נחש צמא.
נקודת ההתחלה – עין זיק.
נקודת הסיום – חניון לילה נחל חווה.
הפרשי גבהים– 481+ 179- מטרים.
איש המסתורין –לא טוב היות האדם לבדו. הראשונה. אם כל חטא. שמה קרוב לנחש בארמית.
שיר עברי – פרחי זהב. חווה אלברשטיין. מילים ולחן אלונה טוראל.
נקודות עניין מרכזיות – עין זיק, עין שביב, ציר הנפט, מאגורת נחש צמא.
אל נקודת ההתחלה בעין זיק, מגיעים בהקפצת רכב שטח. מתחילים ללכת דרומה בנחל זיק, על דרך עפר העשויה להיות בוצית בזכות נביעות שכבה של עין זיק ועין שביב ובזכות מי תהום גבוהים היוצרים רצועה ירוקה של קנים, אשלים, שיחי מלוח, סמר עצי תמר, ממש נווה מדבר. בעין שביב חורשת צפצפות מצלה.


יוצאים מנווה המדבר ועולים אל רמת המדבר. בקצה העלייה מחכה לנו מדרגת סלע אותה עוברים בעזרת מאחזי יד הקבועים בסלע. ממשיכים דרומה על צד השלוחה במקביל לערוץ הנחל. שוב עולים אל שלוחת “סכין” צרה, המובילה אל רמת עבדת, עליה מתחברים אל דרך עפר רחבה הנקראת “ציר הנפט”.

בצד הדרך טמון באדמה צינור המוביל נפט גולמי מאילת לאשקלון. בכך משמש הצינור גשר יבשתי בין הים התיכון לים האדום תוך עקיפת תעלת סואץ. הקו הופעל על ידי חברת קו צינור אילת אשקלון וכיום מופעל על ידי חברת קו צינור אירופה אסיה. שתי החברות נקראות “קצא”א”. הנחת הקו, בקוטר 42 אינץ’, הסתיימה בדצמבר 1969 והחל השימוש בקו להזרמת נפט איראני לאירופה. בשנים אלו הייתה חשיבותו רבה בגלל חסימתה של תעלת סואץ עקב מלחמת ששת הימים ומלחמת ההתשה. בשנות ה-70 של המאה ה-20, שנות השיא של הצינור, הוזרמו בו מדי שנה מעל 30 מיליון טונות נפט. לאחר המהפכה האיסלמית באירן, התמעט השימוש בצינור. עם הגידול בביקוש לנפט הגולמי, חזר הצינור לפעילות מוגברת. השימוש בקו רצוף בדליפות ותאונות אקולוגיות. לא פעם זורם אל שטחים טבעיים ושמורות טבע. בדצמבר 2014 אירעה דליפת נפט חמורה בשמורת ערבת עברונה. כחמישה מיליון ליטרים (5,000 קוב) של נפט גולמי דלפו מקו צינור אילת-אשקלון באזור היישוב באר אורה שבדרום הנגב. הנפט הגולמי זרם לשמורת ערבת עברונה הסמוכה וגרם לזיהום חמור. בשנים האחרונות עולה שוב לכותרות עקב האצת השימוש בקו הישן.

מכאן נמשכת הדרך לכיוון דרום מזרח בקו ישר. הולכים על ציר הנפט שני קילומטרים ומגיעים לצומת ממנה יורד מזרחה, שביל מסומן בשחור. כדאי לרדת עם השביל השחור כדי לבקר ב”מאגורות צינים” הנקראות גם “מאגורות נחש צמא”. דרך עפר מובילה אל משטח רחב ממנו יש תצפית נהדרת אל בקעת צין לכיוון מזרח. מקום נהדר להפסקת קפה ומחשבות מדבריות.

אלוהים ברא את המדבר.
אלוהים ברא את המדבר ריק
למען יוכל להכיל מחשבות אדם
אך לעיתים יקרה שאנשים יפחדו ממנו
כמו נבהלו ממחשבות לבבם.
(מקור לא ידוע)
בצלע ההר, נחצבו שתי מנהרות לעומק הסלע. במשך שנים נפוצו סיפורים ואגדות על מטרתן. בפועל היה זה ניסיון לא מוצלח ליצור מאגרי נפט גולמי לשעת חירום. הסלע לא היה אטום והנפט חלחל אל מעבה ההר.

השביל השחור יורד מטה אל בקעת צין במעלה “נחש צמא”. חוזרים למעלה אל ציר הנפט הסלול ישר כסרגל ואינו מתחשב בכיוון השלוחות הנמוכות והערוצים שביניהן. עולים ויורדים ועולים שוב ושוב וממשיכים “לתפור” את הדרך העולה ויורדת בקו ישר לכיוון דרום מזרח. עד לנקודת הסיום בחניון הלילה נחל חווה. הסמוך לציר הנפט. מכאן נצא בהקפצת רכבי שטח ארוכה של שעה ויותר עד לכביש 40.
צעד צילם וכתב – אחאב בקר
© כל הזכויות שמורות.
				








